Vyhledávání facebook Školní program Strava Škola online

Koncepce rozvoje a řízení školy

(2025-2031)

ÚVOD

Koncepce rozvoje a řízení školy vychází z analýzy současného stavu školy - co se ve škole daří, nedaří, na co lze navázat, kde vidíme otevřenou cestu k dosažení stanovených cílů, co se naopak ukazuje jako neúčinné.

V další části koncepce je představena dlouhodobá vize a směřování školy. Pozornost je věnována čtyřem oblastem, které jsou klíčové, zároveň uvádíme cíle, tedy čeho chceme v dané oblasti dosáhnout, a strategie a nástroje, které považujeme za efektivní a účinné v jejich naplňování.

DLOUHODOBÁ VIZE A ZAMĚŘENÍ ŠKOLY

Záměrem je za přispění všech zúčastněných vytvářet školu, která je schopna reflektovat nové trendy ve vzdělávání, navázat na vše, co v současnosti škole prospívá, zachovat osvědčené strategie a metody, jež se dlouhodobě ukazují jako efektivní, a opustit ty, které jsou sice tradiční, ale už efektivní nejsou. Chceme usilovat o to, aby škola byla bezpečným prostředím, kde budou mít žáci příležitost rozvíjet své dovednosti, kompetence a gramotnosti, které samozřejmě musí být podpořeny znalostmi, avšak s vědomím, že samotná znalost nesmí být cílem.

Školní vzdělávací program této školy nese název „Škola pro život“. Smyslem školy nemá být příprava dětí na život „někdy potom“ (jen stěží dnes můžeme odhadnout jaký bude, až budou současní žáci dospělí), ale to, aby ve škole žáci žili reálný život. Učili se tvořivě myslet, bádali, řešili přiměřené problémy, účinně komunikovali a učili se od sebe navzájem. Stavěli na tom, v čem jsou dobří, co je baví, formulovali své sny a hledali způsoby, jak jich dosáhnout. Respektovali sebe i druhé, chránili své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty i životní prostředí. Znali své schopnosti a reálné možnosti, které spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi uplatní při rozhodování o své další životní dráze a o svém profesním uplatnění. Zároveň přebírali odpovědnost za své učení a své chování.

V tom všem by jim měli pomáhat kvalitní učitelé, kteří vytvoří podmínky, aby každé dítě dosáhlo svého maxima prostřednictvím:

  • jasně stanovených cílů učení, kterým dítě rozumí,
  • nabídky rozmanitých cest, jak jich dosáhnout s ohledem na osobnost a styl učení každého žáka,
  • využití formativního hodnocení jako nástroje motivace a mapování vlastního procesu učení.

Prioritou pro nadcházející období tedy bude systematická práce s pedagogickým sborem, aby byli všichni učitelé schopni odpoutat se od role „přednášejícího hotových znalostí“ a přijali roli průvodce v procesu aktivního učení.

Další priority:

  • rozvoj gramotností a klíčových kompetencí
  • environmentální výchova, badatelsky orientovaná výuka
  • kritéria hodnocení žáků, strategie podpory žádoucího chování žáků (nahradit stávající bodový systém školy)
  • důraz na výuku hlavních předmětů
  • společné vzdělávání
  • kariérové vzdělávání
  • bohatá nabídka volnočasových aktivit (kroužky ŠD a ŠK, soutěže a workshopy)
  • otevřenost školy veřejnosti

 

KLÍČOVÉ OBLASTI ŘÍZENÍ ŠKOLY – CÍLE, STRATEGIE

I. Výchovně vzdělávací oblast, školní dokumentace

Cíle:

  • tvorba nového ŠVP podle revidovaného RVP ZV
  • pedagogický konstruktivismu a aktivní učení; učitel jako průvodce učením, nikoli nositel a sdělovatel encyklopedických znalostí
  • vedení žáků k odpovědnosti za své učení a chování
  • důraz na individuální rozvíjení potenciálu žáka

 

Strategie a nástroje:

  • vytvoření organizační struktury s jasně stanovenými kompetencemi a odpovědností
  • podchycení pozitivně smýšlejících pedagogů, kteří jsou nakloněni změnám
  • metodická a personální podpora pedagogických pracovníků; zpětná vazba ze strany vedení, sebehodnocení pedagogů
  • pravidelná setkávání členů předmětových komisí/pedagogických týmů
  • žákovská portfolia; formativní hodnocení
  • podpora společného vzdělávání

 

II. Řízení pedagogického sboru

Cíle:

  • pedagogičtí pracovníci se podílejí na naplňování vize školy při své každodenní výuce
  • pedagogičtí pracovníci mají vypracovaný plán profesního rozvoje
  • týmová spolupráce
  • DVPP (v souladu s plánem profesního rozvoje, ale také v souladu se strategiemi školy)

 

Strategie a nástroje:

  • jasná zadání pedagogickým pracovníkům ze strany vedení (vize, cíle, strategie, nástroje)
  • podpora pedagogů od vedení (vytváření podmínek pro práci, reflektování jejich potřeb)
  • vytvoření kvalitního evaluačního systému
  • motivace zaměstnanců k lepším výsledkům (transparentní hodnocení a odměňování, zapojení do rozhodování)
  • kolegiální podpora – umožnění vzájemných návštěv v hodinách, tandemová výuka
  • interní metodická podpora – vzájemné předávání poznatků z absolvovaných školení a sdílení příkladů dobré praxe na pravidelných pracovních poradách
  • externí metodická podpora – umožnění stáží v jiné škole
  • plán DVPP sestavený na základě témat, priorit stanovených na určité období (kurzy pořádané ve škole) + individuální plány

 

 

III. Klima školy

Cíle:

  • žáci, zaměstnanci i rodiče se cítí ve škole bezpečně
  • prostředí školy je podnětné a kultivované
  • žáci se podílí na chodu školy, učí se být zodpovědní za prostředí, ve kterém se učí
  • komunikace na všech úrovních interakcí je otevřená a respektující
  • rodiče jsou ve škole vítáni, jsou vnímáni jako partneři, mají vždy dostatek informací
  • škola spolupracuje s místními organizacemi a spolky
  • otevřená komunikace s veřejností

 

Strategie a nástroje:

  • tvorba školních a třídních pravidel a systematická práce s nimi; na jejich tvorbě se podílí všichni, kterých se týkají
  • žákovský parlament
  • využívání ŠOL (elektronický informační systém) pro vzájemnou komunikaci ve škole i se zákonnými zástupci žáků
  • práce poradenských pracovníků
  • společné aktivity všech zaměstnanců školy (hrazeno z FKSP)
  • tematicky zaměřená setkávání vedení školy a rodičů; ujasnit si očekávání školy a rodičů
  • tripartitní rodičovské schůzky
  • zapojení aktivních rodičů do vzdělávacího procesu; navázání kontaktu s odborníky z praxe, s místními podnikateli a firmami, aby si žáci na základě přednášek a exkurzí uvědomili reálný dopad vzdělávání v praxi
  • slavnostní vyřazení žáků 9. tříd
  • spolupráce s mateřskými, základními a středními školami v obci
  • prezentace školy a jejich aktivit na veřejnosti; poskytování objektivních informací o škole; v práci pedagogů i žáků oceňovat jejich přínos pro vytváření image školy

 

 

IV. Techniko-hospodářská správa školy

Cíle:

  • efektivně a hospodárně nakládat s přidělenými finančními prostředky
  • efektivně zajišťovat veškeré administrativní úkony spojené schodem školy, výkaznictví, správní řízení
  • získávat finanční prostředky z jiných zdrojů financování – projekty, granty
  • zajišťovat co nejlepší materiálně-technické podmínky pro výuku (vybudování odborných učeben v nové přístavbě, rozvoj školní zahrady jako přírodní učebny, zkvalitňování vybavení učeben, obnovování IT vybavení, vybavení odpočinkových zón a čtenářských koutků v prostorách školy
  • odměňování dobré práce zaměstnanců v rámci nenárokových složek platu podle jasně stanovených pravidel a kritérií

 

 

 

Strategie a nástroje:

  • tvorba finančního plánu a stanovení priorit čerpání rozpočtu na kalendářní rok
  • průběžná kontrola čerpání státních financí
  • spolupráce se zřizovatelem při správě budovy
  • zapojení se do projektů, sponzoring, využití doplňkové činnosti
  • pravidelné porady s širším vedením a s provozními zaměstnanci

 

Závěr

Vytvoření dobře fungující organizace a splnění stanovených cílů vyžaduje systematickou práci a spolupráci všech, kdo se podílí na chodu školy. Věřím, že s jasnou vizí a lidským přístupem lze tvořit školu, která je prostředím, kam každý chodí rád, kde se cítí podporován a motivován k růstu.

 

V Moravských Budějovicích, dne 1. 9. 2025                                   Mgr. Marie Svobodová